“Het is van essentieel belang dat een makelaar ons bedrijf door en door kent.”

Al meer dan 20 jaar is Henry van den Heuvel, lid van het managementteam van ‘Concordia de Keizer’, de contactpersoon van bierbrouwer Bavaria met de verzekeringsbranche. Een bewuste keuze, zo blijkt uit een gesprek met Harold van Litsenburg, die als hoofd juridische zaken onder meer verantwoordelijk is voor de coördinatie van de verzekeringsportefeuille en het risicobeheer van het familiebedrijf (inmiddels 7 generaties Swinkels) uit het Brabantse Lieshout. “Wij vinden het van essentieel belang dat een makelaar ons bedrijf door en door kent en weet hoe onze bedrijfsprocessen in elkaar steken. Zo kan men ons optimaal en pro-actief adviseren over de risico's die we lopen en hoe we die het beste kunnen afdekken. Ook bij een schade is het prettig iemand aan je zijde te hebben waarop je direct kunt terugvallen en die bovendien weet waarover hij praat.”

Hij maakt dat laatste duidelijk met een voorbeeld. “We hadden een aanzienlijke schade bij de mouterij in de Eemshaven als gevolg van een ontploffing in een kachel. De ochtend na de melding pikte Henry me op en zijn we gezamenlijk naar de schadelocatie gereden om poolshoogte te nemen en eventueel maatregelen te treffen om de schade te beperken. Juist bij een schade met een dergelijke omvang is het prettig dat je er niet alleen voor staat, maar je gesteund weet door een ervaren specialist die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Uiteindelijk hebben we mede door zijn deskundige inbreng de schade, die in de tonnen liep, naar tevredenheid van Bavaria kunnen afwikkelen, al is dat niet helemaal zonder slag of stoot gegaan en heeft de totale afwikkeling wel een jaar in beslag genomen.”

Alles op één plek

Bij Bavaria, dat behalve bier ook mout en frisdrank produceert voor zowel de Nederlandse als de buitenlandse markt, werken een kleine 1.000 medewerkers. In de brouwerij in Lieshout wordt jaarlijks alleen al zo’n 620 miljoen liter bier geproduceerd, waarvan ruim tweederde voor de export naar zo’n 110 landen en bijna een derde (200 miljoen liter) voor de afnemers in eigen land. Ruim 95% van de omzet – 435 miljoen euro in 2007 – is afkomstig van de vestiging in Lieshout. Van Litsenburg daarover: “We hebben vrijwel alles op één plek. Dat werkt enerzijds prettiger en efficiënter, maar is aan de andere kant ook risicovoller. Als hier iets gebeurt, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom staan bij ons zaken als veiligheid, preventie en risicomanagement hoog in het vaandel”, aldus het hoofd juridische zaken, volgens wie binnen Bavaria veel aandacht wordt besteed aan het voorkomen van schades. “Zo oefent een speciaal recall-team jaarlijks in het terughalen van producten en heeft onze eigen bedrijfsbrandweer een dusdanig goede naam  opgebouwd dat het zo nu en dan wordt ingeschakeld bij grote branden in de omgeving.”

Desgevraagd bestempelt hij de kans op brand/bedrijfsschade als het voornaamste bedrijfsrisico, gevolgd door het aansprakelijkheidsrisico/recall . “Dat laatste hebben we gelukkig nog nooit meegemaakt voor onze eigen producten, maar wel één keer voor een product dat wij voor een ander bedrijf produceren. We hebben daarnaast ook onze transportrisico’s en ons wagenpark via ‘Concordia de Keizer’ verzekerd, zodat inmiddels al onze (schade)verzekeringszaken op één loket zijn ondergebracht”, aldus Van Litsenburg, volgens wie het geenszins wil zeggen dat dit altijd zo zal blijven. “Wij ervaren de samenwerking met Henry van den Heuvel en zijn collega’s bij ‘Concordia de Keizer’; weliswaar als goed en plezierig, maar zullen hen altijd kritisch blijven volgen. Niet alleen vandaag verlangen wij van hen een uitstekende service en begeleiding bij onze verzekeringszaken, maar dat zullen wij ook morgen en overmorgen doen. Zij zullen zich dan ook continu naar ons toe moeten waarmaken en zich als een goede businesspartner moeten blijven manifesteren. Ik heb daar overigens het volste vertrouwen in.”