‘illy’ en ‘Concordia de Keizer’ vinden elkaar in kwaliteit en ………in liefde voor koffie

Koffie is koffie, wordt wel gezegd. Die uitspraak is tegen het zere been van de circa 50 medewerkers bij illycaffè Nederland B.V. in ’s-Gravendeel. ‘Wie dat zegt, heeft nog nooit een espresso van ons gedronken’, vindt directeur Gert Korteweg. De missie van zijn bedrijf is dan ook: “Door ons enthousiasme, teamwork en onze waarden streven we ernaar om in de hele wereld fijnproevers het genot te schenken van de beste koffie die de natuur te bieden heeft..”  illy staat en gaat dan ook voor kwaliteit. In alles. Dat komt niet alleen tot uiting in de koffie, maar ook in het door kunstenaars ontworpen servies, de fraaie design- koffiemachines en zelfs in de verpakking. Het is dan ook niet verrassend dat kwaliteit ook het uitgangspunt vormt voor de keuze voor ‘Concordia de Keizer’ als makelaar.  Er is echter meer dat de twee bedrijven bindt. De liefde voor koffie bijvoorbeeld. Drie keer raden welk merk er op het kantoor in Rotterdam wordt gedronken.

Wie Korteweg gepassioneerd en liefdevol,  ja bijna met het temperament van een volbloed Italiaan,  hoort praten over zijn ‘wereldkoffie’, kan bijna niet anders concluderen dan dat hij ‘illy’ in zijn DNA moet hebben. Op zich niet vreemd, want hij is inmiddels meer dan 25 jaar verbonden aan de Nederlandse vestiging van het Italiaanse familiebedrijf, dat in 1961 in ons land – uiteraard vanwege onze koffieconsumptie – de eerste buitenlandse vestiging opende.  Begonnen als koffiewacht heeft hij zich via de functies kwaliteitscontroleur, buitendienstmedewerker en diverse managementfuncties (distributie, marketing, sales) opgewerkt tot eerste man en is daarmee verantwoordelijk voor de activiteiten in Nederland. Het is een miljoenenbedrijf geworden, dat volgens Korteweg qua marktaandeel de nummer drie in Nederland is en  behalve koffie ook thee, chocola en zelfs wijn in het assortiment heeft. En natuurlijk een breed scala aan fraai vorm gegeven serviesgoed en designkoffiemachines (Francis Francis!) ten behoeve van consument, bedrijfsleven en horeca.

Wat op het gebied van koffie geldt, geldt ook voor andere gebieden. Bij illycaffè Nederland is men uitermate kritisch op de toeleveranciers, zo ook op verzekeringsgebied. “In de eerste plaats moet je datgene verzekeren wat wettelijk verplicht is voor het bedrijf en aanvullende verzekeringen naar behoefte afsluiten – bij illy o.a. werknemersverzekeringen zoals WIA en alles wat op de één of andere manier de continuïteit in gevaar kan brengen, zoals een forse import- , aansprakelijkheidschade en brand. Na een wat mindere ervaring met een andere makelaar laten wij ons nu bijna tien jaar op deze terreinen adviseren en begeleiden door Concordia de Keizer. Aanvankelijk op leven- en pensioengebied en na verloop van tijd – vanwege onze tevredenheid hieromtrent – ook op andere terreinen. We hebben enkele kleine schades gehad en twee keer een forse waterschade en die zijn goed en snel afgewikkeld.”

Korteweg geeft aan vooral te kijken naar de prijs/kwaliteitverhouding. “Uiteraard moet de makelaar kennis van zaken hebben en vind ik een onafhankelijk advies belangrijk – geen binding met welke verzekeraar dan ook – waardoor objectief geadviseerd wordt. Een goede service, een luisterend oor en een proactieve houding,  is wat wij zoeken in een verzekeringsmakelaar om tot een op-maat- gesneden verzekeringspakket te komen. Zo heeft de makelaar ons ooit geadviseerd ons wagenpark onder te brengen bij een andere verzekeraar. Dat heeft ons toen een fors premievoordeel opgeleverd”, aldus illy’s directeur, volgens wie het daarnaast ook op persoonlijk vlak moet ‘klikken’  met de contactpersonen van de makelaar. “Verzekeren is toch in de eerste plaats een zaak van vertrouwen. Bij ‘Concordia de Keizer’ is die match er van meet af aan.”

Gert Korteweg: “Een goede service, een luisterend oor en een proactieve houding,  is wat wij zoeken in een verzekeringsmakelaar om tot een op-maat- gesneden verzekeringspakket te komen.”