Nieuws

Het is bijna 1 juli. Heeft u alles op orde voor de nieuwe Arbowet?

De nieuwe Arbowet is ingegaan per 1 juli 2017. De overheid heeft u tot 1 juli 2018 de tijd gegeven om de contracten aan te passen. Na deze datum is er geen escape meer mogelijk en zal de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) controleren op naleving van deze aangepaste wet.

Wat is er gewijzigd?

Het doel van de arbeidsomstandighedenwet, ook wel bekend als de Arbowet, is om werknemers gezond en veilig te kunnen laten werken. Dit geldt voor alle werknemers in Nederland ongeacht contract of soort dienstverband. Hierbij kunt u denken aan fulltime-, parttime dienstverbanden, flexwerkers, uitzendkrachten en stagiaires.

In de nieuwe Arbowet staat preventie centraal. Niet alleen de rol van de werkgever is veranderd maar ook de rol van de werknemer, de bedrijfsarts en de preventiemedewerker. Daarnaast krijgen de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging ook meer verantwoordelijkheid op het gebied van veilig en gezond werken.

Alles op een rij

In onze whitepaper hebben wij voor u de belangrijkste wijzigingen in de Arbowet op een rij gezet.

U kunt meer doen

Om goede arbeidsomstandigheden te creëren en te behouden en risico’s tegen te gaan is een goedwerkend beleid van belang. Ook wanneer uw medewerker minder of niet meer inzetbaar is, is in dit beleid vastgelegd hoe uw medewerker zo snel mogelijk kan re-integreren naar werk. U bent tenslotte twaalf jaar (financieel) verantwoordelijk voor een verzuimende medewerker.

Meer informatie

Is uw verzuimbeleid bestendig tegen deze twaalf jaar? Onze consultant Sociale Zekerheid Leony Slagter helpt u graag met een Verzuim- en WIA beleid op maat. Leony is bereikbaar via 010 251 12 51 of via 06 51 15 40 07.  We doen daarnaast nog veel meer.  Klik hier om te kijken hoe wij u kunnen helpen om maximale grip te krijgen op verzuim en arbeidsongeschiktheid.

Consultant Sociale Zekerheid


lees meer >

Gerelateerde berichten

Top