Nieuws

Tips voor pensioencommunicatie: combineer het nuttige met het aangename

Pensioen: mensen schijnen nog liever naar de tandarts te gaan dan zich te verdiepen in hoe hun pensioenopbouw ervoor staat. Best pijnlijk, zeker gezien het pensioen de duurste arbeidsvoorwaarde is na het salaris. Werkgevers staan daarnaast ook nog eens voor een flinke opgave: zij hebben namelijk een informatie-, waarschuwings- en zorgplicht naar de deelnemers in hun pensioenregeling. Hoe krijgen zij de juiste aandacht van hun medewerkers?

Brieven die niet gelezen of niet eens geopend worden. Een bericht op het intranet dat nauwelijks op views mag rekenen. Bijeenkomsten over pensioen waar de opkomst bedroevend laag is. Het is een veel voorkomende frustratie onder werkgevers: zij krijgen nieuws en informatie over het pensioen van hun medewerkers moeizaam over het voetlicht. Onbekend maakt nog vaak onbemind. Misschien moeten we dat eens omdraaien. Beginnen bij bemind!

Vind de juiste drijfveren

Wie het pensioenbewustzijn onder werknemers wil verhogen, gaat het niet redden met standaardbrieven en een ‘helder’ verhaal. Vraag is namelijk al gelijk: wat is een helder verhaal? Dat is voor elke doelgroep anders. Hoeveel achtergrondkennis is er? Heeft de doelgroep affiniteit met cijfers? Zijn uw medewerkers meer visueel ingesteld? Verdiep u in de groep mensen die u wilt informeren en zoek uit welke manier van communiceren het beste werkt. Wat zijn hun drijfveren? Wat spreekt hen aan? Daarop aansluiten draagt bij aan een positieve beleving.

Positieve aandacht

Pensioen is een serieuze aangelegenheid. Daar zijn we het allemaal over eens. Dat neemt niet weg dat u er een positieve of grappige draai aan kunt geven. Ervaring toont aan dat plezier een effectief middel is om het gedrag van mensen in positieve zin te veranderen. Denk aan het simpele voorbeeld van Holle Bolle Gijs in de Efteling die vriendelijk reageert als je afval in zijn mond stopt. Heeft u de aandacht op een positieve manier te pakken, dan is het gemakkelijker om iemand in beweging te krijgen.

Blijf creatief

U zult wel inventief moeten zijn én blijven: je kunt immers niet dezelfde truc blijven herhalen. Zo kan ‘gamification’ effectief zijn, ofwel het gedrag beïnvloeden met spelelementen. Online testen kunnen de communicatie laagdrempeliger maken. Of kies eens voor een video in plaats van een brief of e-mail om uw medewerkers te informeren. Samen doen werkt ook. Combineer het nuttige met het aangename en koppel informatieverstrekking over pensioen aan een andere (leukere) activiteit.

Eyeopeners

Pensioencommunicatie door werkgevers moet. Dat is nu eenmaal wettelijk bepaald. Als u er dan toch in moet investeren, doe het dan eens op een andere manier. Want met alleen een gortdroog verhaal met cijfers en feiten krijgt u uw medewerkers niet in beweging voor hun pensioen. Wij helpen u daar graag bij. Concordia de Keizer kiest voor een positieve aanpak als het gaat om pensioencommunicatie. Interactief, informeel en met humor. Die benadering zorgt voor flink wat eyeopeners onder de deelnemers aan onze sessies. En met succes, want onze pensioensessies worden gemiddeld met een 8,2 beoordeeld.

Hulp nodig?

Wilt u ook op een verrassende manier invulling geven aan uw verplichtingen rond pensioencommunicatie? Vul hieronder uw gegevens in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.

Ja, ik wil teruggebeld worden door Joep Trienekens


Accountdirector Pensioen


lees meer >

Top