Nieuws

Plezier en pensioencommunicatie gaan verrassend goed samen

Gemiddeld waarderen werknemers hun pensioenregeling met een 4. Dat is geen beste score voor de duurste arbeidsvoorwaarde na het salaris. Dat medewerkers hun pensioenregeling zo’n slecht cijfer toekennen, komt vooral voort uit een gevoel. Gevoelens van onzekerheid over later en het idee dat pensioenmaterie toch onbegrijpelijk is. Het goede nieuws is dat deze factoren uitstekend om te buigen zijn naar een positief gevoel. Met een verhaal waarin pensioen nét even anders belicht wordt. Hoe? Met plezier!

Pensioen communicatie Concordia de Keizer
Opwaarderen

Bij werkgevers die op een positieve manier aandacht besteden aan pensioencommunicatie en de nieuwsgierigheid van hun medewerkers weten te wekken, stijgt de waardering van de pensioenregeling naar gemiddeld een 7. Dat niet alleen: de algemene waardering voor deze werkgevers stijgt hierdoor ook. Dat is wat wij graag bewerkstelligen voor onze klanten. Dat doen we door het nuttige met het aangename te combineren.

Positief beïnvloeden

U heeft vast wel eens gehoord van The Fun Theory. Dit is een initiatief van Volkswagen dat gebaseerd is op het idee dat plezier de meest eenvoudige manier is om gedrag van mensen positief te beïnvloeden. Een mooi voorbeeld: om mensen aan te moedigen om de trap te nemen in plaats van de roltrap, veranderden ze een trap in metrostation Odenplan in Stockholm in een pianoklavier. Iedere trede stond voor een toets en maakte geluid. Mensen vonden het grappig om een deuntje te lopen en… namen dus veel vaker de trap. Het resultaat is verbluffend! Bekijk het filmpje maar eens op YouTube.

Eyeopeners

Eigenlijk geldt hetzelfde als het om pensioen gaat: voeg er plezier aan toe. Wie het pensioenbewustzijn onder werknemers wil verhogen, komt er niet met een standaard, gortdroog verhaal. Daarom kiest Concordia de Keizer voor een andere aanpak als het gaat om pensioencommunicatie. Interactief, informeel en met humor. Die benadering zorgt voor flink wat eyeopeners onder de deelnemers aan onze sessies. Een van onze opdrachtgevers reageerde als volgt na afloop van onze pensioensessie: “Op deze manier werd eerst luchtig en later meer in de diepte duidelijk gemaakt wat pensioen allemaal betekent, welke persoonlijke omstandigheden een rol spelen en welke beslissingen een werknemer kan, mag of moet nemen. De enthousiaste en open presentatie deed de rest! Voor mij is het helder dat we onze mensen hebben wakker geschud, dat ze nu op ‘scherp’ staan als het over pensioenen gaat en ze betere beslissingen zullen nemen.”

Goede keuzes

Onze ervaring is dat goede pensioencommunicatie essentieel is om het lage pensioenbewustzijn van uw werknemers te verhogen. Hierdoor krijgt uw werknemer de juiste informatie om goede keuzes te kunnen maken. Concordia de Keizer zoekt daarom continu naar nieuwe manieren om werknemers te blijven enthousiasmeren en activeren op het gebied van pensioen. En met succes, want onze  pensioensessies worden gemiddeld met een 8,2 beoordeeld.

Wilt u ook op een verrassende manier invulling geven aan uw verplichtingen rond pensioencommunicatie? Neem dan contact op met één van onze pensioenconsultants.

Accountdirector Pensioen


lees meer >

Gerelateerde berichten

Top