Nieuws

Regres: laat uw geld niet liggen bij (herfst)schade

Het is herfst: regen, (harde) wind en een laagstaande zon wisselen elkaar af. Daarnaast is de wintertijd ingegaan en wordt het steeds vroeger donker. Het zal u niet verbazen dat deze omstandigheden ervoor zorgen dat de kans op schade in deze tijd van het jaar toeneemt. Zo is er meer kans op autoschade als gevolg van onstuimig weer en door ongevallen vanwege slecht zicht in het donker of vanwege weerkaatsend zonlicht op nat wegdek. Ook gebouwen moeten het vaker ontgelden: lekkage en omgewaaide bomen zorgen voor de nodige schade.

Als uw verzekering niet uitkeert

Vaak biedt uw verzekering uitkomst voor de schade die u lijdt als gevolg van het slechte weer. Maar wat als uw schade beneden het eigen risico blijft of uw verzekeraar de schade helaas niet kan vergoeden? Dan kan er een behoorlijke kostenpost ontstaan. Wat veel ondernemers nog wel eens vergeten, is dat als de schade ontstaan is door derden, dat ze de kosten dan kunnen verhalen op de aansprakelijke partij. Ofwel: u kunt regres voeren.

Wie veroorzaakt, betaalt

Stel dat u schade heeft aan een van uw bedrijfswagens. Het is een regenachtige dag en door gladheid is bij het stoplicht een auto achterop uw bedrijfswagen gereden. Als u alleen WA-verzekerd bent, kunt u deze schade niet claimen op uw motorrijtuigenverzekering – deze vergoedt immers alleen de schade die door uw eigen toedoen ontstaan is. Wat u wel kunt doen, is de kosten van de schade verhalen op de bestuurder van de auto die op uw bedrijfswagen gereden is. Nog een situatie: een boom van de buren waait om op uw gebouw. De kosten voor het opruimen van de omgewaaide boom en de schade aan het gebouw kunt u meestal gewoon claimen op uw eigen brandverzekering. Maar wat als de kosten binnen uw eigen risico vallen? Neemt u de kosten dan voor lief of wilt u weten of de schade kan worden verhaald op de eigenaar van de boom?

“Daar beginnen we niet aan”

Regres voeren wil zeggen dat u de kosten terugvordert die u heeft moeten maken als gevolg van schade die veroorzaakt is door een derde partij. En dat lukt vaker dan u denkt. Toch wagen veel bedrijven zich hier niet aan: ze hebben geen tijd, geen capaciteit of weten gewoonweg niet hoe ze dit aan moeten pakken. En dat is heel begrijpelijk. Want je moet weten welke juridische paden je moet bewandelen om de gemaakte kosten vergoed te krijgen. En het wordt al snel complexer als u bijvoorbeeld niet weet wie de bestuurder van de achterop gereden auto is. Of als deze een buitenlands kenteken heeft.

Laat uw geld niet liggen

In dit soort gevallen wordt regresvoering maatwerk. Daarom maken veel bedrijven geen gebruik van hun regresrecht. En dat is zonde, want daarmee laten ze onnodig geld liggen. De oplossing is namelijk even simpel als voordelig: wij kunnen namens u regres voeren. In maar liefst 90% van de regreszaken die wij voeren, krijgen onze klanten de gemaakte kosten vergoed. En dat ook nog eens geheel kosteloos, want wij werken op een no cure no pay basis.

Meer informatie over regresrecht

Dus krijgt u te maken met schade door herfstweer of andere omstandigheden, laat het ons weten. Ons regresteam bekijkt graag samen met u welke mogelijkheden er bestaan voor regres op een aansprakelijke partij – en dus voor vergoeding van de geleden schade. Zo kunt u eenvoudig veel geld besparen. De specialisten van onze Regres Service zijn bereikbaar via telefoonnummer 010 251 12 51 of per mail via regres@concordiadekeizer.nl

Meer over onze Regres Service

 

Op de hoogte blijven?

Altijd op de hoogte blijven van de risico's in uw sector? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Franklin Brouwer
Manager Schade


Top