Nieuws

Schade door extreem zomerweer? Zo kunt u het verhalen

De zomer is een periode van uitersten. Zo heb je een hittegolf, het andere moment valt er extreme neerslag. Zowel droogte als nattigheid kunnen uw bedrijf vervelende schades en gepeperde rekeningen opleveren. Overkomt dit u als ondernemer, let dan goed op. Want het kan zijn dat u zo’n rekening niet zelf hoeft te betalen.

Concordia de keizer regres extreem zomerweer
Natte voeten

Extreme neerslag waarbij meer dan 30 millimeter regen valt: deze buien komen vooral voor in de zomer. Zo’n bui kan plaatselijk voor veel wateroverlast zorgen – en dus ook voor waterschade. Soms ziet u dat direct, bijvoorbeeld als regenwater naar binnen loopt in het souterrain, in uw loods of in de parkeergarage. Maar het ook zijn dat het water via een kapotte goot of via het dak langzaam naar binnen dringt en hierdoor pas in een later stadium zichtbaar wordt. Deze schade zal verholpen moeten worden en dat kan aardig wat kosten. Wat als uw verzekeraar deze schade niet vergoedt? En wat doet u als de kosten binnen uw eigen risico vallen?

Hitte zorgt voor brokken

Is het juist extreem warm, dan neemt de kans op verkeersongevallen toe. De hitte maakt bestuurders sneller moe en zorgt voor minder concentratie – met alle mogelijke gevolgen van dien. Krijgt een van uw medewerkers op zo’n hete dag een ongeval en kan hij of zij daardoor langere tijd niet werken, dan lijdt u daar als ondernemer loonschade van. Vaak kent uw ziekteverzuimverzekering een wachttijd of eigen risico. Dat zijn directe kosten voor uw onderneming.

Als de fout niet bij u ligt

In beide gevallen loont het de moeite om na te gaan wie de veroorzaker is van de schade. Is de schade ontstaan door derden, dan kunt u de kosten in principe verhalen op de aansprakelijke partij. In het geval van de waterschade kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand een deur open heeft laten staan, waardoor het water naar binnen kon lopen. Of u heeft waterschade omdat de eigenaar van het naastgelegen pand nagelaten heeft om goed onderhoud te plegen waardoor het water nu uw pand in sijpelt. Is het verkeersongeval van uw medewerker veroorzaakt door iemand anders, dan kunt u deze persoon (of bijvoorbeeld de werkgever) aansprakelijk stellen voor de loonschade die u geleden heeft.

Wel of geen regres voeren?

Het verhalen van kosten op de aansprakelijke partij heet ook wel regres voeren. Regres voeren wil zeggen dat u de kosten terugvordert die u heeft moeten maken als gevolg van schade die veroorzaakt is door een derde partij. Dit is helaas niet altijd eenvoudig. Behalve dat u er flink wat tijd in zult moeten steken, vergt het ook de nodige juridische kennis om de juiste stappen te zetten. Al met al reden genoeg voor veel ondernemers om regresvoering achterwege te laten en maar hun verlies te nemen.

Succesvol in regres

Het goede nieuws is dat het ook anders kan. Eenvoudig en zonder dat u er zelf tijd of geld aan hoeft te besteden. Hoe? Door Concordia de Keizer te vragen om namens u regres te voeren. In maar liefst 90% van de regreszaken die wij voeren, krijgen onze klanten de gemaakte kosten vergoed. Dat kan kosteloos, omdat wij werken op basis van ‘no cure no pay’. Sterker nog, de kans is groot dat het u juist geld oplevert!

Dus krijgt u te maken met schade door zomerweer of andere omstandigheden, laat het ons weten. Het regresteam van Concordia de Keizer bekijkt graag samen met u welke mogelijkheden er bestaan voor regres op een aansprakelijke partij – en dus voor vergoeding van de geleden schade. De specialisten van onze Regres Service zijn bereikbaar via telefoonnummer 010 251 12 51 of per mail via regres@concordiadekeizer.nl

Meer over onze Regres Service
Franklin Brouwer
Manager Schade


Top