Nieuws

Zo vermindert u de kans op (gevolgschade na) een cyberincident

Ook in deze tijd van de coronacrisis (of misschien wel juist in deze tijd) is het van belang om de security-afspraken te handhaven met betrekking tot externe toegang tot het netwerk voor thuiswerkers. Hoe noodzakelijk het misschien ook is om het bedrijfsnetwerk open te zetten ter bevordering van toegang en snelheid, maak het ook nu de cybercriminelen niet te makkelijk en blijf alert op voldoende veiligheid.

Coronavirus en cybercriminaliteit. Zo vermindert u de kans op (gevolgschade na) een cyberincident.

Er duiken al diverse phishing e-mails op waarbij criminelen inspelen op de angst en paniek met betrekking tot het coronavirus. Ook hebben we al e-mails gezien waarin thuiswerkers worden aangespoord om de nieuwe ‘bedrijfsprocedure’ rondom het virus te lezen. En dit is nog maar het topje van de ijsberg: cyberexperts zien al honderden van dit soort e-mails voorbijkomen. Blijf uw werknemers hiervoor waarschuwen! Maak ook duidelijk dat zij niet op links moeten klikken, geen inloggegevens in moeten vullen en dat zij bij twijfel contact op moeten nemen met een IT-medewerker. Want u moet er niet aan denken dat de schermen nu ook nog op zwart gaan…

De gevolgen van een cyberincident zijn groot

Veel ondernemers weten niet wat te doen als de schermen ‘op zwart’ springen of als zich een datalek voordoet. En dat is een behoorlijk risico, want er komt op zo’n moment veel op uw bedrijf af. Denk aan het vaststellen van de oorzaak van een inbreuk of verlies van gegevens, het opnieuw configureren van netwerken, het herstel van de beveiliging van gegevens en systemen en het verlies van inkomsten als gevolg van het crashen van systemen (‘stilligschade’). Daarnaast kunnen er aansprakelijkheidsclaims ontstaan, bijvoorbeeld vanwege onvoldoende netwerkbeveiliging of vanwege een datalek – en dat zorgt weer voor de nodige proceskosten. Met deze gevolgen van een cyberincident zijn al gauw enorme bedragen gemoeid. Lastiger in geld uit te drukken, maar niet minder risicovol is de mogelijke reputatieschade. Nieuws verspreidt zich tegenwoordig razendsnel via sociale media. En het kan veel tijd en inspan­ning vergen om na een cyberincident het ver­trouwen terug te winnen. U kunt als ondernemer maar beter goed voorbereid zijn op zo’n scenario. Want inmiddels is het niet meer de vraag óf er een cyberincident plaatsvindt, maar wannéér.

Zo pakt u het aan

Maar hoe pakt u het beheersen van het cyberrisico aan? In onderstaand whitepaper leest u hoe u alert blijft op de veilig­heid van uw netwerk en gegevens en hoe u het risico van cybercriminaliteit en de kans op (gevolgschade na) een cyberincident kunt verminderen. Tot slot geven we u 8 praktische tips waar u vandaag al mee aan de slag kunt.

Dowload whitepaper

 

Al onze artikelen en berichten over het coronavirus en de gevolgen voor uw bedrijf en uw personeel vindt u hier: Corona dossier


Sr. Specialist Cyber & Aansprakelijkheid


lees meer >

Top